FAQ

Vanligaste frågorna och svaren i samband med bilköp

En volvo kör över en bro i stadsmiljö, skymning

Bra Bil

FAQ

Hittar du inte svaret på just din fråga? Maila info@brabil.se så hjälper vi dig

Att köpa bil

Hur går ett bilköp till?


Vi börjar med att hitta en bil som passar dina önskemål, kanske har du redan hittat en som verkar intressant? Har du möjlighet att åka och titta samt provköra bilen är det givetvis bäst, men många av våra kunder har lång resväg och väljer därför att ringa eller maila oss för att få svar på sina frågor. Är bilen enligt dina önskemål skapas en kundorder med din försäljare och ni kommer överens om ett passande leveransdatum. De flesta av våra begagnade bilar är helt leveransklara vilket betyder att de kan köras hem direkt samma dag. Vid nybilsköp så förekommer det ofta en leveranstid. Vid leverans ser din säljare till att hjälpa till med registrering i bilregistret och att bilen är försäkrad innan den lämnar Bra Bil.

Tar ni inbyten?

Ja, vi tar alla inbyten och vi löser din nuvarande restskuld från din nuvarande långivare / bank.

Vilka biltillbehör får jag med i mitt köp?

När vi säljer begagnade bilar skiljer sig medföljande tillbehör och utrustning åt för varje bil. Lösa tillbehör så som vinterdäck, extra nycklar, instruktionsböcker, insynsskydd, reservhjul etc. medföljer ofta men inte alltid. Det är alltså viktigt att du som kund frågar din säljare om den utrustning som är viktig för just dig och att dessa står avtalat på kundordern. De lösa tillbehör som medföljer bilen förvaras oftast i bilen.

Hur är bilarna servade?

Vi vill sälja bilar med fullgod servicehistorik. Därför kontrolleras bilarnas tidigare servicetillfällen och vi ser till att bilens servicedokumentation medföljer vid köpet. Hur en bil skall servas är olika för olika bilar och också för olika typer av motorer, därför är det viktigt att tänka på att de flesta bilarna är servade på olika sätt och med olika intervaller.

Fråga din försäljare om servicedokumentation och historik gällande just din bil. För kompletta arbetsspecifikationer bör du vända dig till den verkstad som utfört arbetet.

Är bilarna skattade?

Alla våra bilar är avställda och ställs på innan leverans. Du kommer sedan få inbetalning för skatten hemskickad till dig från transportstyrelsen.

Är bilarna besiktigade?

Våra bilar besiktigas alltid om de befinner sig i sin besiktningsperiod.

Hur betalar jag?

Hos oss betalar du främst med Visa/Mastercard, bankgiro eller med en bankkontoöverföring. Vi förbehåller oss rätten att neka vissa kreditkort, t.ex. American Express, Diners, Eurocard m.fl. Vid betalning med godkänd kreditkortstyp tillkommer en avgift.

Att sälja bil

Utfärdar ni värderingsintyg?

Ja, Värderingsintyg är enbart giltiga om de utfärdats utav en märkesåterförsäljare. Kontakta en säljare för att få hjälp med ett värderingsintyg till en Volvo, Renault eller Dacia.

Köper ni in alla bilar?

Vi köper i huvudsak in alla bilar. Om det är en bil som vi själva inte väljer att behålla i våra försäljningshallar så säljer vi denna vidare

Varför testar ni bilen?

Din bil testas för att vi skall kunna säkerställa bilens skick och hitta eventuella åtgärdspunkter som bedöms vara relevanta för bilens säljbarhet och värde. Vi ska ju utifrån den här värderingen åtgärda bilen innan vi säljer den till nästa kund med garanti.

På vilka utav era anläggningar kan jag sälja min bil?

Du kan sälja din bil på alla våra anläggningar.

Behöver jag boka tid?

Du behöver generellt inte boka tid för att träffa en säljare men för att försäkra dig om att behörig personal finns på plats för att värdera din bil så är det alltid bra att ta kontakt innan du besöker oss.

Jag har accepterat ert bud, vad gör jag nu?

Vill du byta in bilen direkt efter utfört test är det viktigt att du tar med allt som tillhör bilen, så som registreringsbevis, reservnycklar, lösa tillbehör som extra däck, dragkrok & serviceböcker etc. Du skall också kunna visa legitimation. Ägs bilen du säljer utav någon annan behöver vi en giltig fullmakt.

Vad kostar det att få sin bil testad och värderad?

Värderingar i samband med bilköp är helt kostnadsfritt för dig. Vi tar heller inte ut en kostnad om du vill värdera en bil som du har köpt hos Bra Bil. Övriga värderingar som t.ex. underlag till skatteverket när du köper loss en företagsbil mm tar vi ut en kostnad på 800 :- ex moms.

Vad händer om ni hittar brister på min bil?

I det fall din bil har brister tar vi fram kostnadsförslag för åtgärd utav dessa. Kostnaden dras sedan av vårt givna bud. Givetvis informeras du om detta och får själv bestämma om du vill fortsätta med affären eller ej.

Får jag alltid priset ni erbjuder?

Vi testar alltid din bil i samband med en värdering och vi står alltid för våra bud. Om nya skador uppkommer mellan testtillfället och tidpunkten för inlämnandet så tillkommer avdrag för dessa skador.

Finansiering och Leasing

Jag vill privatleasa en bil hos er, är det möjligt?

Du kan privatleasa nya bilar hos Bra Bil.

Hur fungerar leasing?

Att som företag leasa sin bil är på många sett ett mer ekonomiskt alternativ än att faktiskt köpa en. Med leasing belastas inte företagets balansräkning och leasinghyran är dessutom avdragsgill.

Generellt är momsen inte avdragsgill om du köper en företagsbil med vanlig avbetalning, leasar du bilen istället kan ditt företag dra av 50 procent av momsen på leasingavtalet.

För dig som bedriver en verksamhet där bilen är en avgörande för din verksamhet, t.ex. persontrafik eller biluthyrning är momsen dessutom helt avdragsgill på alla bilar inom den delen av verksamheten. Våra försäljare hjälper dig att hitta en bil med avdragbar moms samt ett leasingupplägg som passar just din verksamhet.

Går det att köpa bilen utan kontantinsats?

Vi har 20 % av bilens pris i kontantinsats med Volvo billån / Renault billån genom vårat finansbolag Volvofinans. Om du väljer att privatleasa en bil så krävs ingen kontantinsats, men möjligheten att lägga in en kontantinsats finns även där i form av en första förhöjd hyra. Detta gör du om du får en lägre månadskostnad, detta påverkar inte restvärdet på bilen. Väljer du att finansiera din bil med ett privatlån från t.ex. bank eller annan låneinstans behövs ingen kontantinsats. Våra försäljare kan hjälpa dig med att berätta mer om våra olika finansieringsförslag.

Hur lånar jag pengar via er?

Vi samarbetar med Volvofinans som erbjuder fördelaktiga finansieringsmöjligheter både för privatpersoner och företag.

De fördelar som finns när du finansierar genom Volvofinans är:

  • Du får ett Volvokort med 25 öre extra drivmedelsrabatt i 3 månader utöver standardrabatten på 10 öre/l som du alltid får på Tankastationer och alla OKQ8:s bemannade stationer (vilket gäller alla privatpersoner som köper en ny Volvo.)
  • 10% rabatt på försäkringspremien under 3 år hos Volvia när du köper bilen hos Bra Bil.
  • Fri förtidslösen på leasing och extraamortering när du vill.
  • Låneskydd som ingår kostnadsfritt i 3 månader.
  • Använd den nya bilen som säkerhet för lånet.
  • Räntan kan vara fast eller rörlig.
  • Låna mellan 10 000 kr och 80% av bilens pris med lånetid upp till 7 år på ny bil och upp till 6 år på begagnad bil.

Kan jag betala in en extra amortering på mitt billån?

Ja, du kan betala in en extra amortering när du vill, vilket innebär att vi i normalfallet minskar din månatliga betalning. Vill du ha en kortare amorteringstid än den ursprungliga skriver du bara det i meddelandefältet så räknar vi om lånetiden med de nya förutsättningarna. Det kostar inget extra. Du ser aktuellt lånebelopp (exkl. ränta) som inloggad på Mina sidor.

Extra amortering görs till Volvo Finans på bankgiro 101-1907. Viktigt att du i meddelandefältet anger: 
bilens registreringsnummer
ditt personnummer
om du vill korta amorteringstiden eller sänka månadsbeloppet

Kan jag få faktura på e-mail?

Nej tyvärr går inte det i dagsläget. Däremot kan du få e-faktura eller autogiro.

För att anmäla dig för betalning via e-faktura loggar du in på Mina Sidor med BankID eller e-legitimation och följer instruktionerna. Du kan också göra det via appen CarPay.
Anmäler du e-faktura eller byter bank senast sista vardagen i månaden, kommer ditt kontoutdrag att faktureras direkt via din internetbank nästkommande månad. Gör du det efter månadsskiftet faktureras ditt kontoutdrag via e-faktura efter nästkommande fakturering.

Kan jag slutlösa mitt billån?

Om du vill slutlösa ditt billån kontaktar du oss på kund- och kreditavdelningen via mail till kredit@brabil.se eller per telefon 08-1200 60 60 för att få  den aktuella skulden på betalningsdagen. Beloppet betalar du sedan in Volvo Finans bankgiro 101-1907. Tänk på att ange bilens registreringsnummer, ditt personnummer och ”slutlösen” i meddelandefältet.

Att tänka på vid förtidslösen:
Vid förtidslösen av våra paketprodukter kan vissa förmåner falla bort och återgå till ordinarie pris, då rabatterna är knutna till paketen.

Vad händer efter privatleasingperiodens slut?

Efter avtalstidens slut lämnar du tillbaka bilen till den Volvo- och Renaulthandlare som du tecknat privatleasingavtalet med. Eventuella skador samt körsträcka utöver budgeterad kan tillkomma som kostnad vid återlämnandet av bilen. Faktura för nästkommande månad kommer att krediteras av Volvo Finans när bilen är återlämnad.
Pga. olika datasystem så sker kreditering av försäkring och serviceavtal på separata kreditfakturor, vilket kan dröja upp till 1 månad.

Jag vill avsluta min billeasing

Det går bra att maila till kredit@brabil.se. för att få en lösenoffert.

Jag önskar få kopia på faktura

Det går bra att maila kredit@brabil.se

Jag har ändrat adress

Det går bra att maila kredit@brabil.se

Jag önskar göra en överlåtelse på mitt billån

Det måste återstå minst 6 månader på avtalet. Maila oss på kredit@brabil.se så hjälper vi dig.
Vi behandlar alla överlåtelser i turordning. Sedvanlig kreditprövning sker i samband med överlåtelsen.

Att tänka på vid överlåtelse av lån

Det går inte att göra en överlåtelse om överlåtare och förvärvare är boende på samma adress.
Försäkringen följer ej med i överlåtelsen, utan måste tecknas på nytt av förvärvaren.

Jag önskar göra en överlåtelse på min billeasing

Det måste återstå minst 6 månader på avtalet. Maila oss på kredit@brabil.se så hjälper vi dig.
Vi behandlar överlåtelserna i turordning. Sedvanlig kreditprövning sker i samband med överlåtelsen.

Att tänka på vid överlåtelse av leasing

Förvärvaren kommer att få högre månadskostnad då förmåner faller bort och återgår till ordinarie pris, då rabatterna är knutna till ursprungsavtalet, tex försäkring.

Garanti

Vad lämnar Bra Bil för Begagnatgarantier?

När du köper en begagnad bil hos oss vill vi att du ska slippa oönskade överraskningar och vi vill ge dig ett bekvämt, enkelt och tryggt bilköp. Vi har därför en 7 dagars bytesrätt och en selected garanti som gäller i 24mån / 2000mil på bilar under 5 år / 10000mil

Vi har även olika begagnatpaket på utvalda bilar.

Volvo Selekt: paketet har samma garantier som då bilen var ny.

  • 24 månader eller 3 000 mil.
  • Volvo Assistans, hjälp dygnet runt.
  • Förlängning Volvo on Call

 

Selected Cars: Alla bilar som ingår i Selected Cars är noga utvalda och i toppskick. Bilarna får vara max 2 år gamla och ha gått max 10.000 mil.

  • Bra Bil Selected Garanti 24mån / 2000mil
  •  1 år fri försäkring
  • Finansiering genom volvofinans
  • Volvokort

För mer info vad som gäller på den bil du är intresserad av så kontakta en av våra säljare.

Vad täcks utav garantin?

Garantin omfattar fel på bilen med undantag för eftermonterad extrautrustning som motorvärmare, kupévärmare, larm och dylikt. Garantin gäller inte för fel om Bra Bil kan göra sannolikt att bilen har blivit behäftad med fel på grund av en olyckshändelse eller en annan liknande händelse. Omständighet som beror på konsumenten, som att bilen har vanvårdats eller använts på ett onormalt sätt eller skador som beror på slitage, väta, rost, försumlighet, tävling eller träning för tävling, motortrimmning, stöld, brand, trafikolycka eller annan yttre olyckshändelse ingår heller inte. När du köper bil hos oss tillger vi dig information om vad som ingår i just din garanti.

Vad gäller vid nybilsgarantier?

När du köper din nya bil hos oss omfattas din bil utav en nybilsgaranti. När du köper en ny Volvo ingår alltid nybilsgaranti i två år. Renault har 5år & Dacia har 3 år nybilsgaranti med möjlighet att köpa till en förlängning upp till 2 år.

Hur reklamerar jag ett fel?

Du vänder dig till en av våra verkstäder som kan berätta om felet omfattas av din garanti.

Vad ses som fel på bilen?

Som fel räknas inte normal förslitning. En begagnad bil kan ibland, till bilens pris, ålder och körsträcka, ha brister utan att dessa ska anses utgöra fel. När du köper en begagnad bil får du med en komponentlista där samtliga delar som ingår i garantin.

Konsumentköpslagen

Innehållet i denna garanti begränsar inte i något avseende konsumentens rätt att i stället för garantin åberopa konsumentköplagens regler. Enligt lagen svarar säljföretaget för fel som har funnits vid leveransen. Fel som upptäcks inom sex månader skall dock anses ha funnits vid leveransen, om inte säljföretaget kan visa annat eller detta är oförenlig med varans eller felets art. För fel som upptäcks mer än sex månader efter leveransen måste konsumenten göra sannolikt att felet har funnits vid leveransen. Konsumenten kan alltid reklamera ett fel inom tre år efter leveransen om det görs inom två månader från upptäckten. Detta innebär att konsumentköplagen kan ge konsumenten ett skydd som inte tillförsäkras denne genom denna garanti.

Vid tvist

Om en tvist mellan konsumenten och säljföretaget med anledning av denna garanti inte kan lösas genom förhandlingar mellan parterna, kan konsumenten vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Tvister kan även prövas av en allmän domstol.

Allmänna Reklamationsnämnden

Bra Bil har som policy att följa utslag i ARN. Skulle konsumenten inte godta ARNs avgörande, utan ansöker om prövning av tvisten av en domstol, bortfaller åtagandet.

Vanliga frågor

Jag har nyligen köpt en bil och den verkar inte fungera som den skall, vad gör jag?

Kontakta din Bra Bil verkstad om du misstänker att bilen inte fungerar som den skall.

Då du oftast har garantier via oss är det viktigt att vi blir informerade om ev. misstankar eller problem så tidigt som möjligt för att kunna hjälpa dig på bästa sätt.

Jag har nyligen köpt en bil och inser att det saknas tillbehör (t.ex. extradäck, insynsskydd etc.)

Då du som köpare vid köptillfället har undersökningsplikt är det av största vikt att du genomsöker fordonet och kontrollerar vilka tillbehör som medföljer innan köpet görs och du kör hem.

När vi säljer begagnade bilar är det inte alltid det medföljer t.ex. vinterdäck eller insynsskydd.

Jag har nyligen köpt en bil men jag står ännu inte som ägare, vad gör jag?

Ibland kan det dröja några arbetsdagar innan du står som ägare på din nya bil, i dessa fall ser vi till att bilen är försäkrad under tiden vilket gör att du kan köra som vanligt tills ägandeskapet registrerats.

Kontakta din säljare direkt om du upplever att det gått lång tid och du fortfarande inte registrerats som ägare.

Jag har nyligen köpt en bil och idag upptäckte jag en repa eller annan estetisk skada, vad gör jag?

Då du som köpare vid köptillfället har undersökningsplikt är det av största vikt att du genomsöker fordonet efter repor eller dyl. innan köpet görs och du kör hem.

Vid begagnade bilar är det vanligt förekommande med mindre repor eller dyl. som bedömts bero på normalt slitage. Vi kan med andra ord inte ta hänsyn till estetiska defekter efter leverans av din bil.

Kan jag skicka feedback till Bra Bil?

Vi på Bra Bil vill ständigt utveckla oss och våra tjänster. Har du synpunkt på något som du tycker vi kan göra bättre så skicka gärna ett mail till info@brabil.se

Jag har frågor gällande mitt Volvo-/Renaultkort

Vi som återförsäljare kan inte se transaktionerna på Volvo-/Renaultkort.  Kontakta Volvofinans Bank på tel. 031-83 89 30 för frågor om ditt Volvo-/Renaultkort.

Du vet väl att du kan se alla dina transaktioner i CarPay. Läs mer om CarPay och hur du laddar ner appen längst ner på denna sidan.

Läs mer om CarPay

 

Jag har frågor gällande min försäkring

Kontakta ditt försäkringsbolag, där bilen är försäkrad. Har du Volvia som försäkringsbolag kan du ringa: Företag 031-345 67 00  Privat 031-345 69 00

 

Jag har frågor gällande mitt serviceavtal

Kontakta din servicemarknadschef på den anläggning du köpt din bil:

Bra Bil Väsby Stockholm AB 08 – 1200 60 47 (Väsby, Vallentuna, Kungsängen)
Bra Bil Enköping AB 0171 –  237 70 (Enköping, Bålsta)
Bra Bil Göteborg AB 031 – 380 5009

Ovanstående information ska ses som en vägledning och kan komma att justeras över tid. Vi reserverar oss för lokala avvikelser och felskrivningar.