FAQ
Vi börjar med att hitta en bil som passar dina önskemål, kanske har du redan hittat en som verkar intressant? Har du möjlighet att åka och titta samt provköra bilen är det givetvis bäst, men många av våra kunder har lång resväg och väljer därför att ringa eller maila oss för att få svar på sina frågor. Är bilen enligt dina önskemål skapas en kundorder med din försäljare och ni kommer överens om ett passande leveransdatum. De flesta av våra begagnade bilar är helt leveransklara vilket betyder att de kan köras hem direkt samma dag. Vid nybilsköp så förekommer det ofta en leveranstid. Vid leverans ser din säljare till att hjälpa till med registrering i bilregistret och att bilen är försäkrad innan den lämnar Bra Bil.
Ja, vi tar alla inbyten och vi löser din nuvarande restskuld från din nuvarande långivare / bank.
Vi vill sälja bilar med fullgod servicehistorik. Därför kontrolleras bilarnas tidigare servicetillfällen och vi ser till att bilens servicedokumentation medföljer vid köpet. Hur en bil skall servas är olika för olika bilar och också för olika typer av motorer, därför är det viktigt att tänka på att de flesta bilarna är servade på olika sätt och med olika intervaller.
Fråga din försäljare om servicedokumentation och historik gällande just din bil. För kompletta arbetsspecifikationer bör du vända dig till den verkstad som utfört arbetet.
Alla våra bilar är avställda och ställs på innan leverans. Du kommer sedan få inbetalning för skatten hemskickad till dig från transportstyrelsen.
Våra bilar besiktigas alltid om de befinner sig i sin besiktningsperiod.
Hos oss betalar du främst med Visa/Mastercard, bankgiro eller med en bankkontoöverföring. Vi förbehåller oss rätten att neka vissa kreditkort, t.ex. American Express, Diners, Eurocard m.fl. Vid betalning med godkänd kreditkortstyp tillkommer en avgift.
Ja, Värderingsintyg är enbart giltiga om de utfärdats utav en märkesåterförsäljare. Kontakta en säljare för att få hjälp med ett värderingsintyg till en Volvo, Renault eller Dacia.
Vi köper i huvudsak in alla bilar. Om det är en bil som vi själva inte väljer att behålla i våra försäljningshallar så säljer vi denna vidare
Din bil testas för att vi skall kunna säkerställa bilens skick och hitta eventuella åtgärdspunkter som bedöms vara relevanta för bilens säljbarhet och värde. Vi ska ju utifrån den här värderingen åtgärda bilen innan vi säljer den till nästa kund med garanti.
Du kan sälja din bil på alla våra anläggningar.
Du behöver generellt inte boka tid för att träffa en säljare men för att försäkra dig om att behörig personal finns på plats för att värdera din bil så är det alltid bra att ta kontakt innan du besöker oss.
Vill du byta in bilen direkt efter utfört test är det viktigt att du tar med allt som tillhör bilen, så som registreringsbevis, reservnycklar, lösa tillbehör som extra däck, dragkrok & serviceböcker etc. Du skall också kunna visa legitimation. Ägs bilen du säljer utav någon annan behöver vi en giltig fullmakt.
Värderingar i samband med bilköp är helt kostnadsfritt för dig. Vi tar heller inte ut en kostnad om du vill värdera en bil som du har köpt hos Bra Bil. Övriga värderingar som t.ex. underlag till skatteverket när du köper loss en företagsbil mm tar vi ut en kostnad på 800 :- ex moms.
I det fall din bil har brister tar vi fram kostnadsförslag för åtgärd utav dessa. Kostnaden dras sedan av vårt givna bud. Givetvis informeras du om detta och får själv bestämma om du vill fortsätta med affären eller ej.
Vi testar alltid din bil i samband med en värdering och vi står alltid för våra bud. Om nya skador uppkommer mellan testtillfället och tidpunkten för inlämnandet så tillkommer avdrag för dessa skador.
Du kan privatleasa nya bilar hos Bra Bil.
Att som företag leasa sin bil är på många sett ett mer ekonomiskt alternativ än att faktiskt köpa en. Med leasing belastas inte företagets balansräkning och leasinghyran är dessutom avdragsgill.
Generellt är momsen inte avdragsgill om du köper en företagsbil med vanlig avbetalning, leasar du bilen istället kan ditt företag dra av 50 procent av momsen på leasingavtalet.
För dig som bedriver en verksamhet där bilen är en avgörande för din verksamhet, t.ex. persontrafik eller biluthyrning är momsen dessutom helt avdragsgill på alla bilar inom den delen av verksamheten. Våra försäljare hjälper dig att hitta en bil med avdragbar moms samt ett leasingupplägg som passar just din verksamhet.
Vi har 20 % av bilens pris i kontantinsats med Volvo billån / Renault billån genom vårat finansbolag Volvofinans. Om du väljer att privatleasa en bil så krävs ingen kontantinsats, men möjligheten att lägga in en kontantinsats finns även där i form av en första förhöjd hyra. Detta gör du om du får en lägre månadskostnad, detta påverkar inte restvärdet på bilen. Väljer du att finansiera din bil med ett privatlån från t.ex. bank eller annan låneinstans behövs ingen kontantinsats. Våra försäljare kan hjälpa dig med att berätta mer om våra olika finansieringsförslag.
Vi samarbetar med Volvofinans som erbjuder fördelaktiga finansieringsmöjligheter både för privatpersoner och företag.
De fördelar som finns när du finansierar genom Volvofinans är:
Ja, du kan betala in en extra amortering när du vill, vilket innebär att vi i normalfallet minskar din månatliga betalning. Vill du ha en kortare amorteringstid än den ursprungliga skriver du bara det i meddelandefältet så räknar vi om lånetiden med de nya förutsättningarna. Det kostar inget extra. Du ser aktuellt lånebelopp (exkl. ränta) som inloggad på Mina sidor.
Extra amortering görs till Volvo Finans på bankgiro 101-1907. Viktigt att du i meddelandefältet anger:
bilens registreringsnummer
ditt personnummer
om du vill korta amorteringstiden eller sänka månadsbeloppet
Nej tyvärr går inte det i dagsläget. Däremot kan du få e-faktura eller autogiro.
För att anmäla dig för betalning via e-faktura loggar du in på Mina Sidor med BankID eller e-legitimation och följer instruktionerna. Du kan också göra det via appen CarPay.
Anmäler du e-faktura eller byter bank senast sista vardagen i månaden, kommer ditt kontoutdrag att faktureras direkt via din internetbank nästkommande månad. Gör du det efter månadsskiftet faktureras ditt kontoutdrag via e-faktura efter nästkommande fakturering.
Om du vill slutlösa ditt billån kontaktar du oss på kund- och kreditavdelningen via mail till kredit@brabil.se eller per telefon 08-1200 60 60 för att få den aktuella skulden på betalningsdagen. Beloppet betalar du sedan in Volvo Finans bankgiro 101-1907. Tänk på att ange bilens registreringsnummer, ditt personnummer och ”slutlösen” i meddelandefältet.
Att tänka på vid förtidslösen:
Vid förtidslösen av våra paketprodukter kan vissa förmåner falla bort och återgå till ordinarie pris, då rabatterna är knutna till paketen.
Efter avtalstidens slut lämnar du tillbaka bilen till den Volvo- och Renaulthandlare som du tecknat privatleasingavtalet med. Eventuella skador samt körsträcka utöver budgeterad kan tillkomma som kostnad vid återlämnandet av bilen. Faktura för nästkommande månad kommer att krediteras av Volvo Finans när bilen är återlämnad.
Pga. olika datasystem så sker kreditering av försäkring och serviceavtal på separata kreditfakturor, vilket kan dröja upp till 1 månad.
Det går bra att maila till kredit@brabil.se. för att få en lösenoffert.
Det går bra att maila kredit@brabil.se
Det går bra att maila kredit@brabil.se
Det måste återstå minst 6 månader på avtalet. Maila oss på kredit@brabil.se så hjälper vi dig.
Vi behandlar alla överlåtelser i turordning. Sedvanlig kreditprövning sker i samband med överlåtelsen.
Att tänka på vid överlåtelse av lån
Det går inte att göra en överlåtelse om överlåtare och förvärvare är boende på samma adress.
Försäkringen följer ej med i överlåtelsen, utan måste tecknas på nytt av förvärvaren.
Det måste återstå minst 6 månader på avtalet. Maila oss på kredit@brabil.se så hjälper vi dig.
Vi behandlar överlåtelserna i turordning. Sedvanlig kreditprövning sker i samband med överlåtelsen.
Att tänka på vid överlåtelse av leasing
Förvärvaren kommer att få högre månadskostnad då förmåner faller bort och återgår till ordinarie pris, då rabatterna är knutna till ursprungsavtalet, tex försäkring.
I undantagsfall kan Bra Bil godkänna en överlåtelse av din privatleasing. Dock skall minst 6 månader av avtalstiden löpt innan Överlåtelse kan ske. Detta förutsatt att ny leasingtagare kredit godkänns av Bra Bil. Att tänka på i ett sådant förfarande är att privatleasingen består normalt utav tre delar. Leasingavgift, försäkring och serviceavtal.
Vid köptillfället av din bil kan det förkommit rabatter på din försäkring och ditt serviceavtal. Dessa rabatter faller bort vid en leasingöverlåtelse. Detta innebär att den månatliga kostnaden för din Privatleasing kommer att vara större för den som tar över ditt leasingkontrakt. Med andra ord följer inte rabatter på service och försäkring bilen.
Har du kört mer mil med bilen än vad ditt avtal säger kommer du att debiteras 10:- per ”övermil”
Exempel: Ditt leasingavtal säg att du kan köra 4 500 mil på 36 månader. (Du ser avtalad körsträcka på ditt leasingavtal) Du vill överlåta leasingen efter halva tiden, månad 18. Har du då kört exempelvis 3 250 mil har du alltså kört 1 000 mil mer än vad avtalet säger vid halvtid. Tillåten körsträcka efter 18 månader är 2 250 mil. Du kommer då debiteras 10 000:-
Viktigt att tänka på är att övertagaren av kontraktet tecknar en egen fordonsförsäkring. Hen kan även teckna ett nytt serviceavtal hos oss eller annan auktoriserad Volvo Verkstad.
Volvia Kundtjänst: 031-345 67 00.
Serviceavtal Bra Bil Växel: 08-12 00 60 00.
I länken nedan finns ett formulär som du skriver ut och fyller i. Skicka scannad ansökan via epost till kredit@brabrabil.se eller skicka den via post till:
Bra Bil Ekonomi, Box 2077, 196 02 Kungsängen
När du köper en begagnad bil hos oss vill vi att du ska slippa oönskade överraskningar och vi vill ge dig ett bekvämt, enkelt och tryggt bilköp. Vi har därför en 7 dagars bytesrätt och en selected garanti som gäller i 24mån / 2000mil på bilar under 5 år / 10000mil
Vi har även olika begagnatpaket på utvalda bilar.
Volvo Selekt: paketet har samma garantier som då bilen var ny.
Selected Cars: Alla bilar som ingår i Selected Cars är noga utvalda och i toppskick. Bilarna får vara max 2 år gamla och ha gått max 10.000 mil. (Selected Cars finns endast i Stockholm)
För mer info vad som gäller på den bil du är intresserad av så kontakta en av våra säljare.
Garantin omfattar fel på bilen med undantag för eftermonterad extrautrustning som motorvärmare, kupévärmare, larm och dylikt. Garantin gäller inte för fel om Bra Bil kan göra sannolikt att bilen har blivit behäftad med fel på grund av en olyckshändelse eller en annan liknande händelse. Omständighet som beror på konsumenten, som att bilen har vanvårdats eller använts på ett onormalt sätt eller skador som beror på slitage, väta, rost, försumlighet, tävling eller träning för tävling, motortrimmning, stöld, brand, trafikolycka eller annan yttre olyckshändelse ingår heller inte. När du köper bil hos oss tillger vi dig information om vad som ingår i just din garanti.
När du köper din nya bil hos oss omfattas din bil utav en nybilsgaranti. När du köper en ny Volvo ingår alltid nybilsgaranti i två år. Renault har 5år & Dacia har 3 år nybilsgaranti med möjlighet att köpa till en förlängning upp till 2 år.
Du vänder dig till en av våra verkstäder som kan berätta om felet omfattas av din garanti.
Som fel räknas inte normal förslitning. En begagnad bil kan ibland, till bilens pris, ålder och körsträcka, ha brister utan att dessa ska anses utgöra fel. När du köper en begagnad bil får du med en komponentlista där samtliga delar som ingår i garantin.
Innehållet i denna garanti begränsar inte i något avseende konsumentens rätt att i stället för garantin åberopa konsumentköplagens regler. Enligt lagen svarar säljföretaget för fel som har funnits vid leveransen. Fel som upptäcks inom sex månader skall dock anses ha funnits vid leveransen, om inte säljföretaget kan visa annat eller detta är oförenlig med varans eller felets art. För fel som upptäcks mer än sex månader efter leveransen måste konsumenten göra sannolikt att felet har funnits vid leveransen. Konsumenten kan alltid reklamera ett fel inom tre år efter leveransen om det görs inom två månader från upptäckten. Detta innebär att konsumentköplagen kan ge konsumenten ett skydd som inte tillförsäkras denne genom denna garanti.
Om en tvist mellan konsumenten och säljföretaget med anledning av denna garanti inte kan lösas genom förhandlingar mellan parterna, kan konsumenten vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Tvister kan även prövas av en allmän domstol.
Bra Bil har som policy att följa utslag i ARN. Skulle konsumenten inte godta ARNs avgörande, utan ansöker om prövning av tvisten av en domstol, bortfaller åtagandet.
Kontakta din Bra Bil verkstad om du misstänker att bilen inte fungerar som den skall.
Då du oftast har garantier via oss är det viktigt att vi blir informerade om ev. misstankar eller problem så tidigt som möjligt för att kunna hjälpa dig på bästa sätt.
Då du som köpare vid köptillfället har undersökningsplikt är det av största vikt att du genomsöker fordonet och kontrollerar vilka tillbehör som medföljer innan köpet görs och du kör hem.
När vi säljer begagnade bilar är det inte alltid det medföljer t.ex. vinterdäck eller insynsskydd.
Ibland kan det dröja några arbetsdagar innan du står som ägare på din nya bil, i dessa fall ser vi till att bilen är försäkrad under tiden vilket gör att du kan köra som vanligt tills ägandeskapet registrerats.
Kontakta din säljare direkt om du upplever att det gått lång tid och du fortfarande inte registrerats som ägare.
Då du som köpare vid köptillfället har undersökningsplikt är det av största vikt att du genomsöker fordonet efter repor eller dyl. innan köpet görs och du kör hem.
Vid begagnade bilar är det vanligt förekommande med mindre repor eller dyl. som bedömts bero på normalt slitage. Vi kan med andra ord inte ta hänsyn till estetiska defekter efter leverans av din bil.
Vi på Bra Bil vill ständigt utveckla oss och våra tjänster. Har du synpunkt på något som du tycker vi kan göra bättre så skicka gärna ett mail till info@brabil.se
Vi som återförsäljare kan inte se transaktionerna på Volvo-/Renaultkort. Kontakta Volvofinans Bank på tel. 031-83 89 30 för frågor om ditt Volvo-/Renaultkort.
Du vet väl att du kan se alla dina transaktioner i CarPay. Läs mer om CarPay och hur du laddar ner appen längst ner på denna sidan.
Kontakta ditt försäkringsbolag, där bilen är försäkrad. Har du Volvia som försäkringsbolag kan du ringa: Företag 031-345 67 00 Privat 031-345 69 00
Kontakta din servicemarknadschef på den anläggning du köpt din bil:
Bra Bil Väsby Stockholm AB 08 – 1200 60 47 (Väsby, Vallentuna, Kungsängen)
Bra Bil Enköping AB 0171 – 237 70 (Enköping, Bålsta)
Bra Bil Göteborg AB 031 – 380 5009
Ovanstående information ska ses som en vägledning och kan komma att justeras över tid. Vi reserverar oss för lokala avvikelser och felskrivningar.
Bra Bil finns på åtta orter i Sverige: Göteborg, Landvetter, Upplands Väsby, Kungsängen, Vallentuna, Enköping, Bålsta och Bro. Vi säljer årligen över 4 000 nya bilar och 3 000 begagnade bilar. I våra verkstäder träffar vi dagligen hundratals kunder, vilket tillsammans med bilförsäljningen gör oss till en av Sveriges största Volvo, Renault och Daciahandlare.
Vår vision är att leverera service, produkter och upplevelser på en nivå som gör att vi blir en förebild inom svensk bilhandel.